Katedra Live

Festiwal Sacrum non profanum

Festiwal Sacrum non profanum 28 lipca 2015 12:33 wyświetleń: 3520

SACRUM NON PROFANUM 2015

 

INFORMACJA O FESTIWALU

 

Międzynarodowy Festiwal Muzyczny Sacrum Non Profanum zaliczany jest obecnie
do najważniejszych letnich wydarzeń artystycznych w Polsce. Tegoroczną, jedenastą już festiwalową odsłonę, realizowaną od 4 do 15 sierpnia pod hasłem Muzyka naszych czasów poświęcono przede wszystkim muzyce Karola Szymanowskiego. W następnych latach rozbrzmiewać będą dzieła Witolda Lutosławskiego (2016) i Andrzeja Panufnika (2017).

W roku 2015 słynne kompozycje Twórcy Harnasiów wykonane zostaną m.in. w szczecińskiej filharmonii, bazylice archikatedralnej i w Zamku Książąt Pomorskich, a także w trzęsackim kościele Miłosierdzia Bożego oraz w muszlach koncertowych Świnoujścia i Heringsdorfu. Prawie sto utworów różnych epok interpretować będzie ponad 300 wybitnych muzyków
z Polski, Wielkiej Brytanii, Korei, Stanów Zjednoczonych i Ukrainy. Wystąpią m.in. znane duety, kwartety, trzy chóry, ponad 80-osobowa orkiestra, a także blisko czterdziestu solistów – instrumentalistów i wokalistów.

Ponadto, program festiwalu uzupełnią wystawy fotografii i grafiki oraz spotkania
z ciekawymi twórcami. Wydarzenie, jako doskonała oferta wakacyjna, pozwoli melomanom atrakcyjnie spędzić urlop w Szczecinie, Trzęsaczu, Heringsdorfie i Świnoujściu.

 

Najważniejsze wydarzenia i cele

Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego Sacrum Non Profanum

 

  1. 2015 rok – XI Międzynarodowy Festiwal Muzyczny Sacrum Non Profanum,
  2. W 2010 roku program festiwalu Sacrum Non Profanum przeniesiono z Trzęsacza prawie w całości do Nowego Jorku, by zamknąć obchody Roku Chopinowskiego w tym mieście,
  3. Po raz czwarty odbywa się pod hasłem Muzyka Naszych Czasów,
  4. Dotychczasowi Patroni Festiwalu:

            Fryderyk Chopin – 2010 rok

            Marek Jasiński – 2011 rok

            Henryk Mikołaj Górecki – 2012 rok,

            Krzysztof Penderecki – 2013 rok,

            Wojciech Kilar – 2014 rok,

  1. Festiwal obejmuje zasięgiem Szczecin, Trzęsacz, Świnoujście i po raz pierwszy
    w 2015 roku – Heringsdorf (Niemcy),
  2. Organizowany jest na szlaku turystycznym północ-południe (Skandynawia – Południe Europy) oraz wschód-zachód ( Polska przez Niemcy, Zachód Europy),
  3. Sezon urlopowy – uatrakcyjnienie wypoczynku turystom i urlopowiczom z Polski
    i innych krajów świata,
  4. Relacje medialne z imprezy ukazywały się w polskich i zagranicznych stacjach radiowych, telewizyjnych oraz internecie, a także w prestiżowych czasopismach muzycznych,
  5. Popularyzacja polskiej muzyki klasycznej i współczesnej,
  6. Promocja Polski, Szczecina, Trzęsacza, Świnoujścia i Pomorza Zachodniego,
  7. Promocja polskich muzyków,
  8. Udział wybitnych, światowej sławy artystów,
  9. Stworzenie młodym twórcom warunków do międzynarodowej, muzycznej współpracy,
  10. 14.    Łączenie muzyki z innymi sztukami, np. w 2015 roku – wystawa fotograficzna
     Życie i twórczość Karola Szymanowskiego, grafiki – Stabat Mater – wystawa.


prof. Bohdan Boguszewski – dyrektor artystyczny festiwalu

Po raz jedenasty spotykamy się na Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym Sacrum Non Profanum. Tym razem naszą muzyczną ofertę kierujemy nie tylko do mieszkańców Pomorza Zachodniego i wczasowiczów spędzających swój letni urlop w Trzęsaczu, Świnoujściu i Szczecinie, ale pierwszy raz korzystamy też z gościnności mieszkańców przygranicznego Heringsdorfu.

Festiwal zaliczany jest dziś do najważniejszych letnich wydarzeń kulturalnych w kraju. Stało się to m.in. dzięki atrakcyjnemu repertuarowi, udziałowi wybitnych polskich i zagranicznych artystów oraz współpracy z Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego.

Sława ważnego dla naszego kraju wydarzenia artystycznego przekroczyła granice Polski. Szczególnym wyróżnieniem dla organizatorów i uczestników festiwalu było zaproponowanie przeniesienie Sacrum Non Profanum do Nowego Jorku, gdzie w salach Carnegie Hall i Lincoln Center zwieńczył obchody Roku Chopinowskiego.

Siódmą edycję festiwalu poświęciliśmy pamięci Marka Jasińskiego. Kolejne były hołdem dla twórczości Henryka Mikołaja Góreckiego (2012), Krzysztofa Pendereckiego (2013) i Wojciecha Kilara (2014).  

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, doceniając rangę i wysoki poziom artystyczny festiwalu, przyznało środki finansowe na współorganizację imprezy w latach 2015–2017. Nasz festiwal (jako jedyne wydarzenie artystyczne z Pomorza Zachodniego) znalazł się w programie działań ministerstwa, wśród dziesięciu podmiotów w Polsce realizujących trzyletni projekt z zakresu tej dziedziny sztuki. Przed nami zatem kolejny
trzyletni cykl Muzyka Naszych Czasów, w którym popularyzować będziemy twórczość Karola Szymanowskiego, Witolda Lutosławskiego i Andrzeja Panufnika.    

Sacrum Non Profanum rozwija się z roku na rok dzięki gościnnym mieszkańcom miast, w których festiwal jest organizowany, wiernym Melomanom, Przyjaciołom, Sponsorom, a szczególnie Patronom: Pani Małgorzacie Omilanowskiej – Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Panu Olgierdowi Geblewiczowi – Marszałkowi Województwa Zachodniopomorskiego oraz Jego Ekscelencji Andrzejowi Dziędze – Arcybiskupowi Szczecińsko-Kamieńskiemu. Do grona naszych współpracowników i doradców dołączyli w tym roku pracownicy Gabinetu Zbiorów Muzycznych Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie. Dzięki Ich ogromnej wiedzy i życzliwości mogliśmy na etapie przygotowań do festiwalu korzystać ze zbiorów Archiwum Kompozytorów Polskich – największego w Polsce depozytariusza spuścizny po Karolu Szymanowskim.

 

                                                                                                               Bohdan Boguszewski

Organizator

Pomorskie Stowarzyszenie Instrumentalistów Academia

Patroni, organizatorzy

Patronat

Małgorzata Omilanowska

Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Olgierd Geblewicz

Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego

Jego Ekscelencja ks. abp Andrzej Dzięga

Metropolita Szczecińsko-Kamieński

Komitet Honorowy

prof. Edward Włodarczyk

Rektor Uniwersytetu Szczecińskiego

prof. Halina Lorkowska

Rektor Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu

Adrianna Poniecka-Piekutowska

Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego

prof. Tomasz Grodzki

radny Miasta Szczecin

prof. Stanisław Flejterski

Mecenas Kultury Szczecina                           

Robert Skraburski                                         

Wójt Gminy Rewal

Janusz Żmurkiewicz

Prezydent Miasta Świnoujście

Piotr Krzystek

Prezydent Miasta Szczecin

ks. dr Mariusz Cywka

Duszpasterz Środowisk Twórczych

Kazimierz Karapuda

Prezes Zarządu MILEX Sp. z o.o.

 

Współtwórcy

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego

Gmina Rewal

Miasto Świnoujście

Gmina Miasto Szczecin

Gmina Heringsdorf

Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego

Gabinet Zbiorów Muzycznych Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie

Stowarzyszenie Autorów ZAiKS

Stowarzyszenie imienia Profesora Marka Jasińskiego

Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie

Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie

Centrum Edukacyjne Archidiecezji Szczecińsko-Kamieńskiej

Akademia Sztuki w Szczecinie

Akademia Muzyczna w Poznaniu

Uniwersytet Szczeciński

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA

EuroAfrica

Fundacja Artfidelis

Miejski Dom Kultury w Świnoujściu

 

Konsultanci

Krzysztof Bielecki                                 Magdalena Borowiec                            Leszek Bończuk

red. Jarosław Dalecki                            ks. Jarosław Dobrosz                           Marek Grąbczewski                             

Danuta Hanna Jakubowska                     Alina Jasińska                                    ks. Prałat Dariusz Knapik - proboszcz katedry

ks. Prałat Jan Kazieczko                        Jan Koprowicz                                     ks. Stanisław Krzyżanowski                  

Piotr Maculewicz                                  prof. Bogdan Matławski                         mec. Jacek Petri                                    

Leszek Szopa                                      Krzysztof Trzciński                               prof. Beniamin Vogel

Roman Weczer                                              red. Dorota Zamolska                       

                                             

 

                          Muzyka naszych czasów – Karol Szymanowski

 


  Ród szlachecki Korwin-Szymanowskich, herbu Ślepowron, którego potomkiem był Karol Szymanowski, wydał wielu wybitnych obywateli Rzeczypospolitej[1]. W roku 1634 król Władysław IV wysłał np. przodka kompozytora – Macieja Szymanowskiego, z poselstwem

do papieża Urbana VIII. Członkami rodu byli też Józef – poeta rokokowy, szambelan królewski, przyjaciel Ignacego Krasickiego, stały bywalec słynnych obiadów czwartkowych, oraz Dominik – prapradziad Karola w linii prostej, poseł na  Sejm Czteroletni z ramienia Stronnictwa Patriotycznego, fundator linii kresowo-ukraińskiej rodu Szymanowskich.
W historii Polski znakomicie zapisał się również Józef – kapitan armii Księstwa Warszawskiego, oficer napoleoński, uczestnik powstania listopadowego dowodzący XIX Pułkiem Piechoty. Powstańcze tradycje kontynuował jego stryjeczny prawnuk, Stanisław Bonawentura Marian Szymanowski, powstaniec styczniowy, dziedzic rodzinnego majątku Tymoszówka, człowiek o niezwykle wszechstronnych zainteresowaniach. Wiolonczelista
i pianista, który interesował się matematyką, astronomią, meteorologią, stworzył także bogate zbiory biblioteczne Szymanowskich. Tymoszowiecki dwór dzięki staraniom Stanisława był prawdziwą ostoją polskości i kultury.

W roku 1874 pobłogosławiono przed ołtarzem Stanisława Szymanowskiego i pannę Dominikę Teodorę Annę z kurlandzkiej, arystokratycznej rodziny Taubów. W 1875 roku urodziło się ich pierwsze dziecko – Anna, po czterech latach przyszedł na świat Feliks,
a 3 października 1882 roku Karol Maciej – w przyszłości wybitny kompozytor. W kolejnych latach radowano się urodzinami Stanisławy, znakomitej śpiewaczki, oraz Zofii – pisarki, autorki wspomnień o rodzinnym dworze pełnym muzyki i sztuki[2]. Wybitny kompozytor „Urodził się i wychował w środowisku, które charakteryzowało się wysokim poczuciem narodowej identyfikacji, przywiązaniem do tradycji i dawnych obywatelskich praw, innymi słowy – pamięcią wolności. Jak kolejne pokolenia Polaków rozumiał, że walkę o zachowanie tożsamości należy prowadzić, broniąc ciągłości i niezależności polskiej kultury. Kulturalne patrymonium Karola nie oznaczało przestrzeni ograniczonej do obszaru patriotycznej, narodowej spuścizny; kulturę mieszkańcy Tymoszówki postrzegali przez pryzmat ogólnych humanistycznych wartości estetycznych i etycznych, wartości harmonizujących z takim rodzajem patriotyzmu, który nie oddzielał ojczyzn i kultur. Dziś nazywałoby się owe wartości po prostu europejskimi, ale wówczas, dla Szymanowskiego i jego pokolenia, niezapomnianym źródłem była jeszcze tradycja otwartej, wieloetnicznej i wielowyznaniowej kultury Rzeczypospolitej Obojga Narodów”[3]. Twórca wielokrotnie wracał wspomnieniami do atmosfery domu i gromadzonych w nim od pokoleń niezwykle cennych pamiątek „zniszczonych w 1918 roku przez brudne, cuchnące, bolszewickie łapy”[4]. W zbiorach rodzinnych znajdowały się m.in. portrety przodków, w tym Macieja Szymanowskiego, posła króla Władysława IV, róg myśliwski i puginał króla Jana III Sobieskiego, listy i autografy Tadeusza Kościuszki, Wincentego i Zygmunta Krasińskich, książąt Ogińskich, Juliusza Słowackiego, Stefana Żeromskiego, imponująca biblioteka, ryciny, mapy, numizmaty, perskie kobierce, srebra i miśnieńska porcelana z czasów saskich oraz staroniemieckie, a także gdańskie rzeźbione meble[5]. „…Zbiory narodowych skarbów, (…) krewni i powinowaci
– z których każdy był osobą wielkiej kultury i szerokich horyzontów umysłowych – w takim właśnie otoczeniu wzrastał Karol Szymanowski – artysta, Polak i patriota, któremu dane było dożyć wolnej ojczyzny, o którą walczyło kilka pokoleń Polaków. Dzięki niemu też polska muzyka, niszczona i prześladowana przez zaborcze mocarstwa, trafiła na światowe estrady”[6]. „Instynktownie przeczuwał, że aby stać się zdolnym do udźwignięcia dziedzictwa narodowej kultury, należy stawiać sobie najwyższe wymagania, dokonywać bezwzględnych rekonstrukcji umysłowych i uczuciowych nawyków w dążeniu do zniesienia duchowego cła, które powstało w wyniku fałszywego pojmowania interesu narodu”[7].

Karol Szymanowski z rodzinnego domu wyniósł potrzebę nieustannego rozwoju, chęć poznawania świata, co miało wpływ na  jego wszechstronne zainteresowania i dlatego pewnie  mówiąc o sobie samym, podkreślał że jest w nim „pisarz właściwie, nie muzyk – pisarz”, uważał też, że tworzył dlatego,  ponieważ sprawiało mu to przyjemność, a komponowanie było dla niego „...funkcją o podkładzie fizjologicznym, zmysłowym, płciowym prawie, zaspakajaniem się, potrzebą. (…) Niezawodność upaja, tak jak doskonałość, jak każda nieomylność swojej umiejętności, jak wykonywanie wzorowej roboty”[8].

„W swym postępowaniu kierował się misją wprowadzenia muzyki polskiej w obieg kultury europejskiej i światowej, podkreślając znaczenie artystycznego rzemiosła i rangę twórczej oryginalności. Był kompozytorem, ale istotną wagę przywiązywał do słowa. W roku 1923, pięć lat po odzyskaniu przez Polskę niepodległości, napisał w artykule Opuszczę skalny mój szaniec, iż nie należy w jego muzyce szukać kosmopolityzmu, Można w niej znaleźć jedynie europejskośćpodkreślił, dodając znacząco: ta zaś zaprzecza polskości. Jego muzyka jest wspaniałym przykładem twórczego czerpania z rozmaitych źródeł inspiracji – z dziedzictwa kultury Europy, opartego na dialogu Północy i Południa, Wschodu i Zachodu, jak
i z egzotycznych zasobów kultury Orientu”[9]. „Szymanowski, nie tylko muzyk, ale wielki humanista, hołdował maksymie wschodniej zażartości i talentu w zespoleniu z zachodnią umiejętnością i równowagą w rozkładaniu elementów artystycznych. Metody pracy Zachodu były mu wielkiem przykazaniem i wielki miał do nich zawsze szacunek”[10].

Kompozytor we wstępie do swoich niedokończonych pamiętników napisał: „...Mówiąc szczerze – nie uważam się, rzecz prosta, za jednego z  tych najskromniejszych, egzystencje moją też trudnoby nazwać szarą. Życie twórczego artysty ma w sobie zawsze coś
z awanturniczej przygody, nawet gdy chodzi jedynie o przygodę i awanturę wewnętrzną – na terenie zmagań o własną treść i formę. W życiu muzyka owa przygoda – w znaczeniu bardziej już realistycznym – staje się często niemal jego chlebem powszednim (jakże nieraz gorzkim i trudnym do strawienia!). Zawodowe (powiedzmy raczej: zarobkowe) konieczności zmuszają go do licznych podróży, nie stanowiących wytchnienia i odpoczynku jak dla turysty – przeciwnie: włóczęgi te, to ciężka praca, wzmożona aktywność, konieczność przezwyciężania napotykanego oporu i każdorazowo opanowania nowej sytuacji, to przenikanie w coraz to nowe środowiska i bystre orientowanie się we właściwym im stylu życia; wreszcie to doskonała sposobność spotkania i zbliżenia się z ogromną ilością bardzo wybitnych nieraz ludzi. W ten sposób stosunek do podróży staje się niejako czynny a nie bierny”[11].

Znajomość i możliwość przebywania z Karolem Szymanowskim była dla wielu jego bliższych i dalszych znajomych oraz przyjaciół wyróżnieniem i zaszczytem, o czym wspominała m.in. Anna Iwaszkiewiczowa: „Karol pomimo (...) zmęczenia ludźmi, którzy falangami wprost nachodzą go w Bristolu, wygląda doskonale i jest pogodny, (…) tak pełen uroku, że każda chwila z nim spędzona ma swoją niezapomnianą wartość. Mówiliśmy dziś o tem z Jarosławem, że on ma to co mieli niektórzy wielcy ludzie, np. Napoleon (podobno ma to też Piłsudski), ten czar zniewalający, który w osobistem obcowaniu nawet wrogów obezwładnia. Jest to jakaś emanacja duchowa, ale i urok fizyczny, w głosie,
w spojrzeniu”[12]. Zaprzyjaźniona z kompozytorem Zofia Nałkowska uważała, że „Był to – nawet nie biorąc w rachubę jego twórczości – jeden z najbardziej zajmujących ludzi, (...) tak przytem umiejący przenikać siebie i innych, rozbudowany wewnętrznie, tak pod osłoną powściągliwego spokoju skłócony ze sobą i wieloraki”[13]. Jak się jednak okazało, życie kompozytora pełne było trosk i rozterek wewnętrznych, o czym świadczyć może kolejny fragment jego pamiętników: „...analogia losów wybitnego nawet artysty z losem owego najskromniejszego człowieka polega jednak na tem, iż w stosunku do wyżej wspomnianego najdrobniejszego odcinka rzeczywistości, mówiąc po prostu – wobec zagadnienia praktycznego życia, znajdują się oni obaj w jednym szeregu, w obliczu tych samych trosk, zmagań i wysiłków, nie zasłania mu ich fakt wyjątkowości jego stanowiska”[14].

Za życia Autora ponad osiemdziesięciu kompozycji, blisko stu publikacji, niedokończonej powieści Efebos oraz wierszy dokonywało się w kulturze wiele przeobrażeń. Jako baczny obserwator zmieniającej się rzeczywistości Karol Szymanowski potrafił zachować własne, indywidualne oblicze twórcy wszechstronnego. „W dwudziestoleciu międzywojennym stał się zasłużenie ikoną polskiej nowoczesnej muzyki. Młodych fascynował magią swojej osobowości i twórczości. W recepcji jego muzyki powtarzano później wartościujące stwierdzenie: największy po Chopinie, a przed Lutosławskim[15].

 

 

 

 

 

                                                                                                                       dr Anna Koprowicz

Wystawa  

Karol Szymanowski

Sejm Rzeczypospolitej Polskiej ogłosił rok 2007 Rokiem Karola Szymanowskiego, oddając tym samym hołd jednemu z najwybitniejszych kompozytorów pierwszej połowy XX wieku, w jego 125. rocznicę urodzin i 70. śmierci. W ramach obchodów rocznicowych w Polsce, ale także poza jej granicami, odbyło się wiele koncertów i konferencji naukowych, powstały specjalne publikacje, programy radiowe  i telewizyjne, a także ciekawe filmy. Wpisując się
w ten bogaty program, Archiwum Kompozytorów Polskich Biblioteki Uniwersyteckiej
w Warszawie, jako największy w Polsce depozytariusz spuścizny po Karolu Szymanowskim, przygotowało interesującą wystawę planszową. 

Ekspozycja skierowana do szerokiego grona osób odwiedzających w czasie tegorocznych wakacji szczeciński Zamek Książąt Pomorskich przygotowana została dzięki uprzejmości Gabinetu Zbiorów Muzycznych Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie. Popularyzatorską prezentację złożono z ponad trzydziestu plansz w taki sposób, by można było prześledzić najważniejsze fakty dotyczące życia i twórczości Artysty. Jej niepowtarzalną aurę osiągnęła autorka wystawy, pani Elżbieta Jasińska-Jędrosz, poprzez wykorzystanie starych fotografii
z albumu rodzinnego Szymanowskich, listów i dokumentów. Ekspozycję uzupełniono
w niewielkim stopniu ilustracjami zaczerpniętymi z prywatnych kolekcji i innych źródeł. Bardzo trafnym pomysłem było umieszczenie pod obiektami  zredukowanych do minimum podpisów, co pozwoliło skupić uwagę odbiorców na obrazach i cennych materiałach.
Ten autorski zamysł wielokrotnie już przenosił melomanów w świat Karola Szymanowskiego zatrzymany na starych, wyblakłych fotografiach z okresu tymoszowieckiego, pozwolił udać się z Artystą w sentymentalną podróż po Europie, Afryce i Ameryce oraz dotknąć wielkiego świata i poczuć wyjątkowy urok przeszłości.

Ponadczasowa wartość poznawcza wystawy jest wciąż doceniana i cieszy się dużym zainteresowaniem miłośników muzyki, stąd tak jak Kompozytor przed laty, tak i ekspozycja przemierza obecnie setki kilometrów, odwiedzając wiele miast, m.in. Bydgoszcz, Katowice, Kraków i Zakopane, Brukselę, Düsseldorf, Pekin, Pragę i Wiedeń.

W roku 2015 przyszedł czas na Szczecin i na prezentację wystawy w ramach
XI Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego Sacrum Non Profanum, którego program poświęcono przede wszystkim twórczości Karola Szymanowskiego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opracowanie wystawy: Elżbieta Jasińska-Jędrosz

Projekt graficzny i wykonanie: Janusz Jędrosz

Współpraca: Magdalena Borowiec, Piotr Maculewicz

 

Termin i miejsce wernisażu

8 sierpnia, godz. 12.00

Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie


  Karol Szymanowski,  Natalia i Harry Neuhausowie  na stawie  w Tymoszówce, ok. 1911 rok. 

Zdjęcie ze zbiorów Archiwum Kompozytorów Polskich Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie


 Paweł Kochańsk i i Karol Szymanowski w Londynie,  1914 rok. 

Zdjęcie ze zbiorów Archiwum Kompozytorów Polskich Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie


           Karol Szymanowski z siostrą Stanisławą na werandzie "Atmy" w Zakopanem, 1935 rok.

Zdjęcie  ze zbiorów Archiwum Kompozytorów Polskich Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie

Karol Szymanowski  u Olgierda i Julii Sokołowskich. Zakopane 1934–1935.

 
   


Zdjęcie  ze  zbiorów Archiwum Kompozytorów Polskich  Biblioteki  Uniwersyteckiej w Warszawie

XI Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego

SACRUM NON PROFANUM

MUZYKA NASZYCH CZASÓW  – KAROL SZYMANOWSKI

          4–15 sierpnia 2015 roku

DYREKTOR ARTYSTYCZNY –  PROF. BOHDAN BOGUSZEWSKI

     Data

      Miejsce

                      Program

 

                 Wykonawcy

4.08.2015

Wtorek
godz. 16.00

 

 

 

 

 

 

Heringsdorf

Muszla koncertowa

 

Król Henryk VIII (1491–1547), opr. Ward Swingle

Pastime with Good Company

Karol Szymanowski (1882–1937)

Wyrzundzaj sie, dziwce moje

Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809–1847) 

Abschied vom Walde  op. 59 nr 3

Anders Edenroth (1963)

Words

Ola Gjeilo (1978)

Ubi Caritas

Katarzyna Danel (1992)

Sing to the Lord

Norbert Blacha (1959)

Modlitwa o pokój

Miłosz Bembinow (1978)

Vulnerasti cor meum

Victor Young  (1900–1956)

When I Fall in Love

John Lennon  (1940–1980) & Paul McCartney (1942),

opr.  Bob Chilcott

And I Love Her

George Gershwin (1898–1937)

Love Walked In

Paul Mealor (1975)

Upon a Bank with Roses Set About

trad. pieśń irlandzka, opr. James E. Moore

An Irish blessing

Ken Burton (1970)

Rest

 

 

 

 

 

 

Chór Kameralny Akademii Muzycznej
w Poznaniu

Marek Gandecki – dyrygent

Marianna Majchrzak – asystentka
Przemysław Czekała – przygotowanie wokalne

 

 

 

 

 

 

 

 

4.08.2015

Wtorek
godz. 20.00

Świnoujście

Muszla koncertowa

Król Henryk VIII (1491–1547), opr. Ward Swingle

Pastime with Good Company

Karol Szymanowski (1882–1937)

Wyrzundzaj sie, dziwce moje

Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809–1847) 

Abschied vom Walde op. 59 nr 3

Anders Edenroth (1963)

Words

Ola Gjeilo (1978)

Ubi Caritas

Katarzyna Danel (1992)

Sing to the Lord

Norbert Blacha (1959)

Modlitwa o pokój

Miłosz Bembinow (1978)

Vulnerasti cor meum

Victor Young  (1900–1956)

When I Fall in Love

John Lennon  (1940–1980) & Paul McCartney (1942),

opr.  Bob Chilcott

And I Love Her

George Gershwin (1898–1937)

Love Walked In

Paul Mealor (1975)

Upon a Bank with Roses Set About

trad. pieśń irlandzka, opr. James E. Moore

An Irish blessing

Ken Burton (1970)

Rest

 

Chór Kameralny Akademii Muzycznej
w Poznaniu

Marek Gandecki – dyrygent

Marianna Majchrzak – asystentka
Przemysław Czekała – przygotowanie wokalne

8.08.2015

Sobota

godz. 12.00

Szczecin

Zamek

Książąt

Pomorskich

ul. Korsarzy 34

 

Wystawa  planszowa
Życie i twórczość Karola Szymanowski
ego

ze zbiorów Archiwum Kompozytorów Polskich
Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie

 

Elżbieta Jasińska-Jędrosz – kustosz wystawy
Janusz Jędrosz – projekt graficzny i wykonanie
Magdalena Borowiec, Piotr Maculewicz – współpraca

9.08.2015

Niedziela
godz. 11.45

Szczecin

bazylika archikatedralna

św. Jakuba

ul. Kardynała Wyszyńskiego 19

 

Wernisaż wystawy grafiki Joanny Tumiłowicz

Stabat Mater

 

Joanna Tumiłowicz – artystka, plastyk

9.08.2015

Niedziela
godz. 12.00

Szczecin

bazylika archikatedralna

św. Jakuba

ul. Kardynała Wyszyńskiego 19

 

Msza Święta w intencji
Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego
Sacrum Non Profanum

 

 

 

Chór Akademicki im. prof. Jana Szyrockiego

p/d Szymona Wyrzykowskiego

9.08.2015

Niedziela

godz. 16.00

Szczecin

Filharmonia
im. Mieczysława Karłowicza 

ul. Małopolska 48

Muzyka Wielkich Polaków

Fryderyk Chopin

Polonez-fantazja As-dur op. 61
Ignacy Jan Paderewski

Caprice Valse z Albumu dla Mai op. 10 
Karol Szymanowski

Błazen Tantris z cyklu Maski op. 34
Preludia
op. 1 nr 7, 8, 9

Wariacje b-moll op. 3   

 

 

 

Witold Czerniak – fortepian

9.08.2015

Niedziela

godz. 17.00

Szczecin

Filharmonia
im. Mieczysława Karłowicza 

ul. Małopolska 48

 

A kto Cię będzie kochał Polsko?

Spotkanie patriotyczne o Wielkich Polakach z Barbarą Wachowicz i uczestnikami Powstania Warszawskiego

z Pomorza Zachodniego

 

Barbara Wachowicz – pisarka

10.08.2015

Poniedziałek
godz. 20.00

Szczecin

bazylika archikatedralna

św. Jakuba

ul. Kardynała Wyszyńskiego 19

Johann Sebastian Bach (1685–1750)

Preludium i fuga Es-dur BWV 552

Allein Gott in der Höh sei Ehr  BWV 662

Passacaglia c-moll BWV 582

Henryk Mikołaj Górecki (1933–2010)

Beatus Vir op. 38

Karol Szymanowski (1860–1941)

Stabat Mater op. 53

Stała Matka bolejąca...

I któż widząc tak cierpiącą...

O Matko źródło wszechmiłości...

Spraw niech płaczę z Tobą razem...

Panno słodka racz mozołem...

Chrystus niech mi będzie grodem...

 

 

Wiktor Łyjak – organy

Barbara Kubiak – sopran

Ewa Marciniec – alt 

Leszek Skrla – baryton

Chór Akademicki im. prof. Jana Szyrockiego ZUT w Szczecinie

Szymon Wyrzykowski – przygotowanie chóru

Orkiestra  Academia

Bohdan Boguszewski – dyrygent

11.08.2015

Wtorek

godz. 20.00

Trzęsacz

kościół

Miłosierdzia Bożego
ul. Pałacowa 3

Jan Sebastian Bach (1685–1750)

Preludium i fuga g-moll BWV 558

z II tomu Das Wohltemperierte Clavier  

Ludwig van Beethoven (1770–1828)

Sonata A-dur op. 2 nr 2

cz I. Allegro vivace

Karol Szymanowski (1882–1937)

Sześć pieśni kurpiowskich:

Hej, wółki moje
A chtóz tam puka
Niech Jezus Chrystus
Bzicem kunia
Wyrzundzaj sie, dziwce moje
Panie muzykancie, prosim zagrać walca

Arvo Pärt (1935)

Magnificat

Morning Star

The Deer’s Cry

Negro Spirituals

Nobody Knows [opr. R. Shaw, A. Parker]

Plenty Good Room [opr. B. Burroughs]

My Lord, What a Morning [opr. L. Farrow]

Elijah Rock [opr. J. Hairston]

Ezekiel Saw de Wheel [opr. W. Dawson]

 

Maciej Skowronek – fortepian

laureat Zachodniopomorskiego Konkursu Pianistycznego w Szczecinie

Zespół Śpiewaków Miasta Katowice
Camerata Silesia    

Anna Szostak – dyrygent

12.08.2015

Środa

godz. 20.00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Trzęsacz

kościół

Miłosierdzia Bożego

ul. Pałacowa 3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dietrich Buxtehude (1637–1707)                                                         

Preludium i fuga fis-moll BuxWV 146

Georg Böhm  (1661–1733)   

Chorał Vater unser im Himmelreich

Tabulatura Jana z Lublina XVI w.                        

6 Tańców

Jan Sebastian Bach (1685–1750)                                                                        

Koncert G-dur  BWV 592                                   

Allegro / Grave / Vivace

Wojciech Kilar (1932–2013)

Sonatina na flet i fortepian

Karol Szymanowski (1882–1937)

Pieśń kurpiowska na flet i fortepian (transkrypcja)

Tadeusz Szeligowski (1896–1963) 

Sonata na flet i fortepian

Janusz Bielecki

Concertino na flet i fortepian

Theobald Böhm (1794–1881)

Polonaise de Carafa op. 7

 

 

 

 

 

 

Karol Gołębiowski – organy

Łukasz Długosz – flet

Andrzej Jungiewicz – fortepian

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13.08.2015

Czwartek

godz. 20.00

Trzęsacz

kościół

Miłosierdzia Bożego

ul. Pałacowa 3

Johann Sebastian Bach (1685–1750)    

Fantasia super Komm, heiliger Geist, Herre Gott BWV 651               

Fantazja i fuga (improwizowana) c-moll, BWV 562            

Preludium chorałowe Liebster Jesu, wir sind hier  BWV 731 Fantazja  C-dur (niedokończona) BWV 573 (z improwizacją)

Julian Gembalski  (1950)   

Hommage à Karol Szymanowski

Autorskie opracowania i jazzowe aranżacje utworów kompozytorów polskich

Fryderyk Chopin (1810–1849)             

Fantazja  na tematy polskie A-dur op.13    

Karol Szymanowski (1882–1937)      

Mity op. 30 Nr 2 Narcyz
Fryderyk Chopin (1810–1849)             

Preludium e-moll op. 28 nr 4
Roman  Maciejewski (1910–1998)      

Mazurek nr 13
Fryderyk Chopin            

Preludia  A-dur i c-moll op. 28 nr 5 i nr 20
Karol Szymanowski      

Mity op. 30  nr 3 Driady i Pan
Roman  Maciejewski      

Mazurki Nr 12 i 14

 

Julian Gembalski – organy, fortepian

Włodzimierz Nahorny Sextet

Włodzimierz Nahorny – fortepian

Henryk Gembalski – skrzypce

Wojciech Staroniewicz – saksofon

Dorota Miśkiewicz – śpiew/skrzypce

Mariusz Bogdanowicz – kontrabas

Piotr Biskupski – perkusja

14.08.2015

Piątek

godz. 20.00

Trzęsacz

kościół

Miłosierdzia Bożego

ul. Pałacowa 3

Dzień Europejskiego Centrum Muzyki

Krzysztofa Pendereckiego

Eugène Ysaÿe (1858–1931)

Sonata na skrzypce solo op. 27 nr 2  Jacques Thibaud

Obsession  / Malinconia  / Danse des ombres  / Les Furie

Niccolò Paganini (1782–1840)

Kaprys nr 20 D-dur Allegretto

Kaprys nr 21 A-dur Amoroso / Presto

Kaprys nr 22 F-dur Marcato

Kaprys nr 23 Es-dur Posato

Kaprys nr 24 a-moll Tema con Variazioni (Quasi Presto)

Karol Szymanowski (1882–1937)  

Sonata d-moll na  skrzypce i fortepian op. 9

Allegro moderato, patetico / Andantino tranquillo / Allegro molto, quasi presto    

Transkrypcja na wiolonczelę – Kazimierz Wiłkomirski

Opracowanie partii fortepianu – Jerzy Lefeld

Karol Szymanowski

II Kwartet smyczkowy op. 56

Moderato dolce e tranquillo / Vivace, scherzando / Lento

 

 

 

 

Jae-hong Yim (Korea) – skrzypce

Tomasz Szczęsny – wiolonczela

Sławomir Wilk  – fortepian

Jubilee Quartet (Wielka Brytania) 

laureat I Międzynarodowego Konkursu Kwartetów Smyczkowych  im. Karola Szymanowskiego
w Katowicach

 

 

15.08.2014

Sobota

godz. 20.00

Trzęsacz

kościół

Miłosierdzia Bożego

ul. Pałacowa 3

Mieczysław Surzyński (1866–1924)

Improwizacje na temat polskiej pieśni kościelnej
Święty Boże op. 38

Juliusz Łuciuk (1927) 

Preludia Maryjne

César Franck (1822–1890) 

Fantazja chorałowa nr 3 a-moll

Karol Szymanowski (1882–1937)

Harnasie op. 55 – balet-pantomima

Transkrypcja na dwa fortepiany: Grażyna Bacewicz

Opracowanie wykonawcze: Andrzej Tatarski

Obraz I : Hala

Redyk / Scena mimiczna / Marsz zbójnicki / Scena mimiczna / Taniec Zbójnicki

Obraz II : Wnętrze chałupy

Wesele / Cepiny / Pieśń Siudajów / Taniec góralski / Wejście harnasiów. Taniec /

Obraz III : Hala                   

 

 

Joachim Grubich – organy

Joanna Domańska – fortepian

Andrzej Tatarski – fortepian

Organizatorzy zastrzegają sobie możliwość wprowadzenia  zmian do programu
Producent: Pomorskie Stowarzyszenie Instrumentalistów  Academia     
psi.academia@gmail.com

Partnerzy

  1. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  2. Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego
  3. Gmina Miasto Szczecin
  4. Miasto Świnoujście
  5. Gmina Rewal
  6. Gmina Heringsdorf
  7. Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego
  1. Gabinet Zbiorów Muzycznych Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie
  1. Stowarzyszenie Autorów ZAiKS
  2. Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
  3. Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie
  4. Centrum Edukacyjne Archidiecezji Szczecińsko-Kamieńskiej
  5. Katedra św. Jakuba – Święty Jakub
  6. Akademia Muzyczna w Poznaniu
  7. Akademia Sztuki w Szczecinie
  8. Uniwersytet Szczeciński
  9. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA
  10. EuroAfrica
  11. Stowarzyszenie imienia Profesora Marka Jasińskiego
  12. Miejski Dom Kultury w Świnoujściu
  13. Milex Pałac w Trzęsaczu
  14. Bagińscy SPA
  15. Willa Hoff
  16. Sandra
  17. Soleil
  18. Pensjonat PANORAMA
  19. Fundacja Artfidelis
  20. Piano Wolin
  21. Agencja PADO
  22. Hotel Panorama
  23. Radisson Blu
  24. Pensjonat Orka 
  25. Willa Nad Morzem
  26. Lekam

 

Donatorzy

Zyta i Adam Albrechtowie/Trzęsacz, www.villaolvia.pl

Mariusz Bagiński Pobierowo/Szczecin, www.baginscyspa.com.pl

Lucyna i Krzysztof Baranowscy/Trzęsacz

Lidia Czekaj – Domki pod gruszą/Trzęsacz

Bogusława i Józef Gandurscy/Rewal, www.soleil-rewal.pl

Grażyna i Adam Grześkowie/Trzęsacz, www.domgoscinnyhoff.pl

Jadwiga i Kazimierz Karapudowie/Trzęsacz/Szczecin, www.milex.szczecin.pl

Jerzy Kmita – Orka /Trzęsacz/www.pensjonat-orka.pl

Leszek Smoliński – Panora /Trzęsacz/www.pensjonat-panorama.pl

Bożena i Piotr Wojtowiczowie/Trzęsacz, www.europa-pl.com

Janusz Zalewski Pogorzelica/Karpacz, www. sandraspa.eu

Krzysztof Zienkiewicz, Piano Wolin, www.pianowolin.pl

 

 

 

 

 

 

Producent

Pomorskie Stowarzyszenie Instrumentalistów Academia (psi.academia@gmail.com)

71-616 Szczecin ul. Malczewskiego 10–12, tel. +48 501 149 567

Dyrektor artystyczny festiwalu

prof. Bohdan Boguszewski

Biuro prasowe +48 606 373 917

red. Anna Koprowicz

red. Jarosław Dalecki

red. Zbigniew Plesner

red. Artur Szymański

red. Dorota Zamolska

Koordynatorzy
Jolanta Boguszewska (+48 501 149 567)

Leszek Bończuk (+48 696 099 693)

Sekretariat

Anna Madej (+48 797 720 040)

Realizacja dźwięku

Firma Fonograficzna DUX

Małgorzata Polańska (+48 601 203 948)

Dokumentacja filmowa

Leszek Szopa (+48 503 165 881)

Bartosz Jurgiewicz (+48 609 744 822)

Techniczna obsługa video

TVB 24 – Lidia Bejuk (+ 48 601 882 829)

Realizacja techniczna

Maciej Szakiel (+48 503 840 316)

Korekta folderu

Małgorzata Szczęsna (+48 723 042 917)

Księgowość

Biuro rachunkowe Hossa (+48 91 486 01 83)

Obsługa prawna

Hanna Durka, Jacek Petri (+48 601 725 907)

Marek Grąbczewski (+48 608 069 606)

Projekt Strony Internetowej

dr Justyna Machnicka

Obsługa strony internetowej

red. Jarosław Dalecki, PRS Studio 13 

Opracowanie graficzne i skład komputerowy

KONCEPTLAB (www.konceptlab.pl)

Wolontariusze, recepcja festiwalowa

aktualizowano: 2015-07-28 14:15 | utworzono: 2015-07-28 12:33:35
Wszystkich rekordów: